MOŁDAWIA WZDŁUŻ PRUTU 476 km, 6 etapów UKRAINA 130 km

Następnego dnia po powrocie do Tulczy zmierzamy do odległego o 80 km rumuńskiego miasta Gałacz nad Dunajem. Do miasta przeprawiamy sie promem i wieczorem nocujemy przy granicy w z Mołdawią.  Mołdawia wzdłuż rzeki Prut to kolejny cel wyprawy. W 18 dniu wyprawy i po pokonaniu 1538 km rankiem przekraczamy granicę i znaleźliśmy się w tym  pięknym kraju.

Ok. 380 km jedziemy wzdłuż Prutu stanowiącej graniczną rzekę z Rumunią. Mołdawskie etapy okazały się trudniejsze niż przypuszczałem , ale również ciekawe krajobrazowo. Trasę wyznaczały miasteczka Cahul, Cantemir, Leova, Ungeheni, Costessi, Edinec i Briceni a między nimi zdawałoby się  „ zapomniane przez boga wioski oraz osady zlokalizowane w dolinkach, do których zjeżdżaliśmy drogami szutrowymi i gruntowymi. Mijaliśmy wioski z drewnianymi domami  ozdobionymi  malowanymi na niebiesko okiennicami i futrynami  oraz drewnianą ludową sztukaterią nawiązującą do profesji mieszkańców. Piękne studnie, często przypominajace kapliczki to również charakterystyczny element mołdawskiej sztuki ludowej. Pomiedzy wioskami i miastami spotykamy  liczne ujęcia wody pitnej, również jako studnie, studzienki w kapliczkach  i stalowe rurki wystające ze skał.   Po drodze mijaliśmy stada kóz i bydła wypasanego na wyżynnych halach i pastwiskach pilnowane przez pastuchów. Często burze i nawałnice deszczowe przerywały jazdę kończąc  ją w  najbliższej wiosce.
Pierwszy „mołdawski” dzień kończymy pod Cantemir gdzie rozbijamy namioty w zakazanej dla turystów nadgranicznej strefie na wysokim brzegu doliny Prutu. Wieczorem o zachodzie słońca urzeka mnie przepiękny krajobraz Prutu płynącego zakolami pośród zielonej toni łąk. Tego wieczoru od strony rumuńskiej krajobraz stopniowo nabiera silnego kontrastu nadchodzącymi ciężkimi ciemnym chmurami niosącymi ulewne deszcze. Tę noc mieliśmy deszczową a rankiem nie mogliśmy wyprowadzić z miejsca biwakowania  rowerów  po stromych mokrych, śliskich i  błotnistych ścieżkach.

• P1160501
  • P1160723
  • P1160574
  • P1160557
  • P1160556_wiejska olejarnia
  • P1160361
  • P1160381_grzebalnicy
  • P1160475

Copyright 2024 IPA Mazowiecka Grupa Wojewódzka. All Rights Reserved.