SZLAKIEM ORLICH GNIAZD

W dniach 15 – 16 czerwca 2013 r. płoński Region IPA zorganizował turystyczny wyjazd rodzinny do Jury Krakowsko-Częstochowskiej. W wyjeździe wzięło udział ok. 40 członków IPA, sympatyków Regionu, ZASŁUŻONYCH DLA IPA SEKCJA POLSKA oraz ich rodzin, a także czterech motocyklistów z Sekcji Motocyklowej, którzy pojechali na wycieczkę na motocyklach. Kilka tygodni przed wyjazdem nawiązaliśmy kontakty ze śląskim Regionem IPA Zawiercie.

Dzięki wydatnej pomocy kolegów z tego Regionu znaleźliśmy miejsce naszego zakwaterowania, ustaliliśmy trasę i ciekawe obiekty do zwiedzania. Wczesny ranny wyjazd umożliwił spotkanie z naszymi kolegami w urokliwym miejscu nad jeziorem już ok. godz. 10.00 i wspólne śniadanie. Przygotowana przez kolegów z Zawiercia regionalna kwaśnica pozostawiła w naszej pamięci niezapomniane doznania smakowe. Pierwszym obiektem na trasie naszej wycieczki były ruiny zamku Mirów. Ta XIV-wieczna warownia, malowniczo wtapiająca się w krajobraz okolicznych wapiennych skał, nie jest udostępniona do zwiedzania z uwagi na bardzo zły stan techniczny ruin. Drugi zwiedzony przez nas zamek – Królewski Zamek Bobolice stanowił wraz z Mirowem i innymi zamkami Jury system obronnych warowni królewskich, broniących zachodniej granicy państwa i nazywanych Orlimi Gniazdami. Prace zabezpieczające i archeologiczne, mające na celu odrestaurowanie zamków i utworzenie w nich muzeum prowadzi obecny właściciel – Senator RP Jarosław W. Lasecki wraz ze swoim bratem Dariuszem. Przewodniczący naszego Regionu w zasadzie zaprzeczał, jakoby był spokrewniony z tą rodziną. Jednakże czynił to w mało przekonujący sposób: ani poważnie ani niepoważnie, więc może jednak coś w tym jest… Była już pora obiadowa, więc nasz przewodnik z Regionu IPA Zawiercie kol. Włodek Dorobisz poprowadził naszą wycieczkę do przytulnej restauracji „Karczma Jurajska” w Ogrodzieńcu, gdzie zregenerowaliśmy zapas sił przed następnymi atrakcjami. Sporo siły wymagało zdobycie następnego obiektu – Grodu Królewskiego na Górze Birów, gdzie trzeba było wspiąć się po wielu drewnianych stromych schodach. Nagrodą był pokaz walk rycerskich oraz tańców z epoki. Kolejny zwiedzony przez nas zamek na Szlaku Orlich Gniazd to Zamek Ogrodzieniec, położony na najwyższym wzniesieniu Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej – Górze Zamkowej. Stan ruin umożliwia ich zwiedzanie, z czego skorzystaliśmy podziwiając obiekt i okoliczne krajobrazy. U stóp ogrodzienieckiego zamku znajduje się „Park Miniatur – Ogrodzieniec”, gdzie obejrzeliśmy zamki na Szlaku Orlich Gniazd odtworzone w skali 1:25, jak również repliki średniowiecznych machin oblężniczych. Były już późne godziny popołudniowe, gdy udaliśmy się do miejsca zakwaterowania w Ośrodku Sportu i Rekreacji w Zawierciu. W godzinach wieczornych spotkaliśmy się z naszymi kolegami z Regionu IPA Zawiercie na kolacji integracyjnej. Była wymiana prezentów i gadżetów pamiątkowych oraz wesoła biesiada przy gitarze i akordeonie. Następnego dnia, t. j. w niedzielę po śniadaniu udaliśmy się na zwiedzanie kolejnych ciekawych turystycznie obiektów Jury pod przewodnictwem kolegi Marcina Palmowskiego. Po drodze zatrzymaliśmy się na Pustyni Błędowskiej, największym w Polsce obszarze lotnych piasków pochodzenia lodowcowego. Na trasie wycieczki znalazły się ruiny gotyckiego zamku królewskiego Rabsztyn na Kruczej Skale, a następnie Ojcowski Park Narodowy: Zamek w Pieskowej Skale, Maczuga Herkulesa, Zamek Ojców. Odbyliśmy też dość długą pieszą wędrówkę doliną Prądnika do Bramy Krakowskiej i Groty Łokietka, gdzie usłyszeliśmy wiele interesujących ciekawostek z życia tego króla oraz porządnie zmarzliśmy w panującej tam stałej temperaturze +8 stopni. Jak widać, program wycieczki był bardzo ciekawy i urozmaicony. Nic więc dziwnego, że po dwóch dniach intensywnego zwiedzania byliśmy już mocno utrudzeni. W późnych godzinach popołudniowych pożegnaliśmy kol. Marcina i udaliśmy się w drogę powrotną do Płońska (tekst Zbigniew Kaniak, zdjęcia na www.ipaplonsk.cba.pl).

Międzynarodowe Stowarzyszenie Policji Region Płońsk wyraża serdeczne podziękowanie członkom Zarządu Regionu IPA Zawiercie za wielkie zaangażowanie i wydatną pomoc organizacyjną w realizacji programu wycieczki. Jesteśmy przekonani, że nawiązane kontakty zaowocują konstruktywną współpracą
w przyszłości z pożytkiem dla obu Regionów.

Copyright 2024 IPA Mazowiecka Grupa Wojewódzka. All Rights Reserved.